De fleste danskere sætter i dag et juletræ frem, når det begynder at blive den tid på året. Men hvorfor gør vi egentlig det? Det er noget vi vil forsøge at besvare kortfattet i denne artikel samt give nogle gode råd hvad angår dit juletræ. Læs med her hvis du er glad for jul og det har interesse for dig.

En gammel historie

Der ligger egentlig en meget gammel tradition bag det at sætte juletræet frem. Det er faktisk noget man har gjort i flere århundrede! Det stammer faktisk helt tilbage fra 1500-tallet, hvor man nede i Tyskland begyndte at hive træer ind i stuen, når det blev jul.

Traditionen vandt dog ikke rigtig indpas her i Danmark før engang i 1800-tallet. Og selv da var det kun noget de borgerlige og mere lærde mennesker gjorde.

Når vi sætter et juletræ frem omkring juletid, så er det altså ikke en ny ting. Det skulle man ellers nogle gange tro, fordi vi på mange andre områder har moderniseret julen så meget. Men det er faktisk de helt gamle kulturrødder, vi har fat i, når vi slæber det træ med ind i vores hjem.

Hvor får du dit juletræ fra?

Der er meget delte meninger om, hvor det er bedst at få sit juletræ fra. Nogle mennesker bekymrer sig ikke så meget om det og hiver blot et af de hjem, som bliver solgt nede på det lokale torv hver december. Andre mennesker går meget højere op i det – og de vil såmænd også have fat i de helt rette arter af juletræer!

juletræ

Der er også nogle der har en god tradition for, at de render et sted hen hvor de har lov til at fælde deres egne juletræer. Så har man virkelig fat i de gamle kulturrødder, da det netop var sådan man gjorde tilbage i tiden! Og det kan da også blive til en hyggelig eftermiddag at fælde et træ sammen og derefter tage hjem at pynte det.

Hvordan pynter du dit juletræ?

Julepynt har ændret sig rigtig meget i årenes løb og der er derfor heller ikke som sådan nogle regler for, hvordan du skal pynte dit eget. I dag kan mange men for eksempel, at der da skal en stjerne op på toppen af træet. Men det er faktisk en lidt nyere tradition, der er dukket op. Da det først blev populært at have juletræer, så var det nemlig en engel som skulle op på toppen at sidde.

I dag er der mange af os, der pynter træet med danske flag og på den måde spiller nationalismen også ind for mange omkring jul. Det kommer dog meget an på, hvilke traditioner I har i jeres familie. Nogle går all in med vilde juletrøjer og masser af pynt på træet, hvor andre kan lide, når det er mere simpelt.